Wednesday 1 May 2019

PDCA DALAM PdPc

PDCA merupakan satu tool dalam pembentukan sesuatu program. Tahukah anda, bentuk RPH sebenarnya sangat berpandukan kepada konsep asas PDCA. Bagi pentadbir PDCA dapat mebantu merancangan program dengan berkesan. Bagi ketua panitia pulan, PDCA menjadi satu tool bimbingan bermakna kepada guru subjek di bawah bimbingannya. Apakah itu PDCA?


Plan
Perancangan merupakan aspek pertama. Setiap perancangan perlu ada objektif dan strategi. Perlu ada asas kukuh dalam setiap perancangan. Apakah teknik atau kaedah yang akan digunakan Semuanya disokong dengan teori berilmiah. Hal ini dapat menjadikan sesuatu pelan itu berasas dan strategik. Selain itu, perancangan mengambil kira asas untuk pelan ini dibuat. Mungkin untuk menyelesaikan masalah lepas, mmungkin juga untuk menjadi satu intervensi kepada isu lepas dan sebagainya.

Do
Pada peringkat Do, tindakan dibuat. Tindakan dilakukan mengikut tempoh masa yang ditetapkan dalam ruang yang dirancang. Tindakan seharusnya mengikut pelan yang dirancang.

Check
Setelah tindakan dibuat, penilaian harus dibuat. Penilaian dilakukan dengan method tertentu yang sistematik. Hasil penilaian atau data dianalisis. Hal ini dapat mengukur keberkesanan sesuatu perancangan.

Act
Bertindak atas analisis dan dapatan. Impak dikenalpasti dan re􀁾eksi dilakukan. Seterusnya cadangan intervensi (penambahbaikan diperkenalkan).
Apakah yang akan berlaku setelah pusingan ini tamat pada bahagian Act? Sambung pusingan ini bermula dengan Plan semula.

Plan ==> Do ==> Check ==> Act ==> Plan ==> .............

*Upload by : PKP

No comments:

Post a Comment